Gmail kontra webb-Outlook

Ondgör mig sedan länge över att jag inte kan läsa min jobb-epost (@ub.umu.se) via Gmail sedan våra mejlkonton flyttades över till universitetets MS Exchange-server. Ja, jag har försökt få till det utan att behöva vidarebefordra vilket bara ger en massa problem. Se mina kommentarer i denna bloggpost. Eftersom jag kör på Linux OS använder jag webmail-varianten av Outlook via Firefox istället (nej, vill inte köra mailklient på datorn) och stör mig varje dag på Outlooks funktionalitet och design.En sak som särskilt stör mig vad gäller användabarhet mellan Gmail och Outlook (kom ihåg: webmail-outlook via Firefox på Linux) är när man lägger till filer.

I Gmail är det geschvint. Tar 3 klick (om man räknar sista dubbelklicken när man lägger till filen som ett klick).
Första klicket på länken Attach file:

Gmail

Andra klicket på bläddra-knappen:

Gmail

Tredje klicket ett dubbelklick på den fil man vill lägga till:

Gmail

Automatiskt läggs sedan filen till utan att man behöver klicka nåt mer:

Gmail

Gmail ändrar utseende på länkning automatiskt och sen bara att tuta och köra:

Gmail

I web-Outlook tar det 5 klick (om man räknar sista dubbelklicken när man lägger till filen som ett klick) att göra samma sak.

Första klicket på länken bifogade filer:

Outlook

Andra klicket på knappen bläddra:

Tredje klicket ett dubbelklick på filen man vill lägga till:

Outlook

Fjärde klicket på knappen bifoga:

Outlook

Inför det femte klicket kan man bli förvirrad. Måste jag bocka för den fil jag vill bifoga? Nej, faktiskt inte även om det vore logiskt när en bocka för-ruta visas. Man kan klicka direkt på Klart istället så bifogas alla filer som man lagt till via bläddra. Slipper ett extra klick där:

Outlook

Japp, då har filen lagts till och det är bara att tuta och köra efter fem klick:

Outlook

Gmail-weboutlook 3-5 och här gäller det att ha lägst siffra ;)