Dokumentlistan i Google Docs med nytt utseende

Nej, Google Docs i molnet är i många fall inte lika kraftfullt som officepaketen på skrivbordet, men jag använder det mer och mer av praktiska själ eftersom jag vill komma åt mina dokument snabbt och enkelt oavsett vilken dator jag befinner mig vid. Därför jublar jag nu när Google kommer med förbättringar av själva dokumentlistan. Om du använder Google Docs ska du i dokumentlistans övre högra hörn nu kunna se en länk: Prova det nya utseendet. Annars får du vänta till den dag det dyker upp även hos dig.

Google fortsätter sina vana trogen att både erbjudna den nya och det gamla utseendet under en längre tid innan man går över helt till det nya. (Eller sparar det gamla men sätter det nya som default.) Det nya gränssnittet är betydligt modernare och spontant är väl enda nackdelen att man inte ser lika många dokument utan att behöva skrolla som i gamla utseendet. Men övriga fördelar överväger t.ex. att man äntligen kan pila upp och ner i dokumentlistan, vilket borde ha varit en självklarhet sedan länge kan man tycka.

Till detta har Google lagt till ett antal kortkommandon som är mycket användbara. Genom att använda frågetecken ? på tangentbordet får man upp en översikt över användbara kortkommandon. Särskilt välkommet är A som innebär att “Händelsemenyn” visas direkt, vilken i gamla utseendet dyker upp om man högerklickar på något dokument. När den väl visas kan man också pila upp och ner samt högerpil för att hitta i menyvalen där. Det är bara att hurra för detta som kommer att underlätta användningen markant.

Andra vettiga kortkommandon är att Shift + T för att skapa nytt textdokument och Shift+ S för att skappa ny samling. För att komma till skapa-knappen använd C. Tyvärr funkar inte framåtslash / på mitt PC-tangentbord för att komma till sökrutan eftersom det krockar med Shift+/ som innebär att kortkommandolistan visas.

Alt Gr aktiverar också kortkommandolistan av någon anledning trots att det inte står som alternativ i listan. Går fortare att välja än frågetecken som kräver shift.